X
تبلیغات
فرهیخته - تعلیمات اجتماعی

فرهیخته

تعلیمات اجتماعی

تعلیمات اجتماعی در آینه اهداف وبررسی

 

 

معمولاً برای انجام هر عملی و یا تصویر هر تصوّری و یا ترسیم هر طرحی ، به عوامل اصلی و زیربنایی ( اهداف ، روش وابزار ) کاملاً نیازمندیم . با توجّه به عوامل فوق الذکر می توان در مورد بررسی درس تعلیمات اجتماعی دوره ی ابتدایی اهدافی را جهت بررسی علمی و مناسب تر به شرح ذیل مطرح نمود:

-  آشنایی با زندگی گروهی انسان ها و گروه های مختلف انسانی مثل خانواده ، دوستان و ...

-  آشنایی با  تعدادی از مشاغل ( کارمند اداره ی پست ، رفتگر و ... )

-  آشنایی با  برخی از روابط  اجتماعی (والدین ، فرزندی – پدربزرگ و مادربزرگ با نوه – پلیس با راننده و ... )

-  آشنایی با یکسری از قوانین رسمی مثل راهنمایی و رانندگی – شهرداری

-  شناخت برخی از پدیده های اجتماعی مثل سفر ، مهاجرت ، بیکاری ، مشاغل

-   فراگیری برخی از مهارت های زندگی مثل خرید ،رعایت بهداشت عمومی ،حفظ محیط زیست ، صرفه جویی و اسراف نکردن ، بیزاری ونفرت از دشمنان و احترام به یک دیگر بر اساس محبّت و صمیمیّت .

-  آشنایی بیشتربا جمهوری اسلامی ، قانون اساسی و رهبری

-   شناخت وظایف افراد در جامعه

-   شناخت برخی از ویژگی ها و نشانه های جامعه ی اسلامی مانند (وحدت،تعاون،شورا و ... )

-   شناخت بیشتر زمین وعوارض مربوط به آن( زلزله، آتشفشان،ناهمواری ها )

-   آشنایی با برخی از پدیده های طبیعی مانند (دریا،کوه،آب و هوا و ... )

-   شناخت با برخی از امکانات مربوط به درس جغرافیا (کره،نقشه،قطب نما و ... )

-   آشنایی با مناطق مختلف مسکونی، تجاری،زیارتی و جهان گردی وگردشگری

-   آشنایی با وضع اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی سایر مسلمانان، همسایگان و ...

-    مروری بر گذشته ی تاریخی زندگی انسان ها

-    معرّفی آثار فرهنگی و باستانی ملل مختلف و اقوام گوناگون

-    پی بردن به میزان تحوّل و تکامل زندگی بشری

-   شناخت بیشتر حکومت ها و آیین های مربوط به کشورداری

-   آشنایی با زندگی بزرگان دین در قالب خلفای پیامبر اسلام (ص)

با توجّه به اهداف فوق می توان به فلسفه ی وجودی زندگی جمعی انسان ها و نیازمندی آنان نسبت به یکدیگر وقوف بیشتری پیدا کرد که جهت آگاهی بیشتر همکاران گرامی توجّه شان را به متن ذیل جلب می نماید.

چرا انسان موجودی اجتماعی است؟

بررسی های فلسفی و اجتماعی ثابت کرده اند که انسان موجودی است که در جامعه متولد می شود و با انسان های دیگر زندگی می کند و در تمام طول تاریخ به تنهایی قادر به ادامه ی حیات خود نبود .زیرا یک فرد به تنهایی توان آن را نداشت که در پیکار با طبیعت وسایل زنده ماندن خود را به دست آورد و از خشم آن در امان باشد.

شاید بتوان گفت که خلق آثار  هنری وابداعات بشری که از خصوصی ترین امور انسان شمرده می شوند و در تنهایی انجام می گیرند هم از نظر زمینه ی آفرینش و هم از جنبه ی ارائه ی نتایج آن اجتماعی هستند .و موفقیت هنری و ابداعی انسان منوط به زندگی اجتماعی با دیگران است . توجه به این نکته بسیار مهم است که انسان در جامعه انسان است ( تقوی ، 1376 ،ص 3 )

و در خارج از آن به حدیک حیوان تنزل پیدا می کند .انسان ها امروزه در ارتباط نزدیک با یکدیگر زندگی می کنند و دامنه ی ارتباطات به گونه ای فواصل مکانی و زمانی را درنوردیده که از دنیا به عنوان دهکده ای جهانی یاد می شود .( انصاری راد ، و دیگران ، 1380 ، ص 12 )

در نتیجه عمده ترین دلایل اجتماعی بودن انسان ها را می توان به شرح ذیل معرفی کرد :

1- طولانی بودن دوران کودکی انسان. در حالی که یک کره اسب 5 دقیقه بعد از تولد توان حرکت به همراه مادر خود را دارد، ولی نوزاد انسان حداقل به 6 ماه زمان جهت نشستن حدود 13 ماه زمان جهت آموختن راه رفتن ، 17 ماه برای ارائه ی یک کلمه با معنی و 24 ماه برای ارائه ی یک جمله ی با معنی نیازمند است .

2- ناتوانی نوزاد انسان برای زندگی مستقل:

شاید حق با مادری باشد که پس از متوجه شدن بارداری خویش  اولین وسیله ای که برای جنین مهیا می کند پشه بند است .چون می داند پس از ولادت نوزادش از پس یک پشه بر نخواهد آمد.

3- ضعیف بودن نیروی غریزه در انسان باعث شده تا بشر از دو نیروی درونی دیگر به نام فطرت وعقل بهره مند شود .با این وصف ، بی نیاز از نیروهای اجتماعی نیز نخواهد بود .برای همین است که پیگیری مادران پس از ولادت نوزاد مثال زدنی است .زیرا پس از آموختن شیوه ی شیرخوردن به شیوه ی خوابیدن آنها ( با لالایی ) و شیوه ی راه رفتن ( با خریدن کفش های سوتی ) و با مشق وتمرین الفاظ مختلف آموزش ، شیوه ی سخن گفتن را یکی پس از دیگری در فرزندش نهادینه می کند.

4- فلاسفه را اعتقاد بر این است که انسان ها از خلقت اجتماعی برخوردارند .مضمون چنین پیامی را می توان از آیه ی 13 سوره ی حجرات کاملاً دریافت کرد .« انّا خَلَقناکُم  مِن ذَکَرِ و انثی و جَعَلنا شُعوباً و قَبایلٍ لتَعارفوا انَّ اَکرَمَکُم عِندَالله اَتقیکُم »

با توجه به مطالب فوق الذکر در می یابیم که انسان موجودی نیازمند است و در جبر یک سلسله نیازها و تحت نفوذ یک سری عقاید و ایده ها با نظامات و سنن و آداب وقوانین خاصی  با یکدیگر پیوند خورده و زندگی دسته جمعی و مشترکی دارند .

   هر فردی به کمک دیگران می تواند سلسله نیازهای بشری خود را مرتفع سازد و از پلکان نیازهای اقتصادی (خوراک ،پوشاک ومسکن ) به مرحله ی امنیتی و از این مرحله به مرحله  اجتماعی (برقراری روابط با دیگران ) و از تایید واحترام متقابل به کامل ترین مرحله ارضای نیازهای خویش (خودشکوفایی) رسیده ودر این ایستگاه به استقلال نسبی با آرامش قابل قبول برسد. یعنی این که تمام زندگی خود وتکامل بشری خویش را مدیون افادت تعلیم ومرهون افاضت تلقین دیگری خواهد بود .

تقوی . نعمت الله  .(1376 ). جامعه شناسی روستایی . تهران : انتشارات دانشگاه پیام نور  

انصاری راد . پرویز .  کبیری .  علی حسین . نادری . مریم  . ( 1380 ) . آموزش درس مطالعات اجتماعی . قم:  انتشارات صحفی .

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه نهم فروردین 1389ساعت 0:30  توسط صادق  |